شرکت نوو نوردیسک پروژه‌ی تولید انسولین خوراکی را متوقف کرد

 دو چیز برای افراد مبتلا به دیابت به یک آرزو تبدیل شده است: کاهش قیمت انسولین تزریقی و ابداع  انسولین خوراکی، حال شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد خطر افت قیمت انسولین تزریقی یکی از علل توقف پروژه انسولین خوراکی است.

به گزارش Fierce Biotech، شرکت نوو نوردیسک در 31 اکتبر 2016 اعلام کرد تحقیق در مورد تولید انسولین خوراکی را متوقف کرده است.

شرکت نوو نوردیسک آخرین بازیگر اصلی در صنعت داروسازی بود که به سمت توسعه‌ی انسولین خوراکی در حرکت بود، اما مدیر ارشد علمی  این شرکت Mads Krogsgaard Thomsenضمن سرزنش این شرکت برای توقف پروژه‌ی انسولین خوراکی، مقصر این کار را فشار حامیان مالی برنامه‌های درمانی و بیمه‌ها در مورد قیمت انسولین جدید معرفی نمود.

 این اولین بار نیست که یک سازنده‌ی اصلی انسولین از تولید فرم غیر تزریقی انسولین درنیمه‌ی راه منصرف شده است. اوایل سال جاری شرکت سانوفی رسماً همکاری خود را در عرضه‌ی Afrezza(فرم استنشاقی انسولین بازال) به بازار با شرکت Mannkindلغو کرد. هر دوی این کمپانی‌ها با مشاهده‌ی لغرش سود ثابت خود برای انسولین بازال در بازار با ثبت یک اختراع جدید برای فورمولاسیون انسولین بازال از این کار منصرف شدند و درعین حال کمپانی‌های بیمه با طفره رفتن از افزایش پیوسته‌ی قیمت انسولین به توقف این پروژه دامن زدند.

با این حال هنوز محققان در حال بررسی راههایی برای تولید انسولین خوراکی کارآمد هستند. متاسفانه خطر کاهش سود کمپانی‌های داروسازی مانع از شرکت در این پروژه ها و پذیرفتن این خطر می‌شود و این بدان معناست که هر گونه درمان دارویی جدید و نوآورانه برای دیابت نوع 1 باید توسط موسسات غیرانتفاعی توسعه یابد.

در حال حاضر ما شاهد مشارکت بنیاد دیابت جوانان(IDRF) با شرکت Mannkindسازنده‌ی انسولین استنشاقی Afrezza، برای نجات این انسولین در بازار هستیم. همچنین گروه‌های حامی دیابت باید با فشار بر سیاست گزاران و سازمان‌های غیرانتفاعی می توانند انگیزه‌ی حرکت به سوی ابداع روشهای درمانی جدید را تقویت کنند.

منبع:insulinnation.com/research/novo-nordisk-kills-off-oral-insulin-project